1.Прочитай, визнач дієприкметник.
Неопублікований
твір
|
Не
опублікований раніше твір
|
Твір
не опублікований
|
2.
Спостерігаючи за реченнями:
а)
порівняйте синтаксичну роль дієприкметників;
б)
з’ясуйте, чи є при дієприкметникові пояснювальне слово;
в)
спробуйте самостійно сформулювати основні правила написання дієприкметників з
не.
Свої висновки зіставте з теоретичним
матеріалом підручника на ст. 145.
Спостереження
за мовним матеріалом
1.
Прочитайте пари слів. З’ясуйте, які смислові зв’язки властиві їм. Визначте, яке
з них не є дієприкметником.
Роздратований -
незадоволений, безсистемний - невпорядкований, безграмотний - неосвічений,
розхлябаний - неорганізований, безмежний - необмежений, коштовний -
неоціненний, досконалий - неперевершений, відсталий - нерозвинений.
2.
З’ясуйте, від яких дієслів утворено вжиті дієприкметники.
Недобудоване
приміщення, недоварений борщ, недоведене твердження, недовиконане завдання,
недописаний переказ, недозволений сайт, недопечений хліб, недораховані бали,
недосліджене явище.
Дослідіть, з якими
дієсловами не потрібно писати разом, а з якими - окремо.
Назвіть
дієприкметники з префіксом недо-. Сформулюйте правило написання таких
дієприкметників.
3.
Орфографічний практикум. Запишіть афоризми й народні вислови, знімаючи риску.
Поясніть орфограму «Написання не з дієприкметниками».
Видно
не/озброєним оком. Дорогий подарунок не/випрошений. Дурням закон не/писаний. За
одну вчену голову дають багато не/вчених. Керуй настроєм, бо він,
не/скерований, наказує. Час не/прив’язаний до стовпа канатом (Нар. творч.).
4.
Словниковий диктант. Запишіть сполучення слів.
Не/скошена
трава, не/политі досі квіти, не/бачена краса, не/бачена ніколи фортеця, розмова
не/закінчена, не/зачинені двері, ні в чому не/підтверджений факт, ні до кого
не/спрямоване слово, не/продумана відповідь, ,ще не/дозрілі хліба, не/записаний
твір, не/дописаний лист, не/помічений огріх,
документи не/підписані, не/перекопана досі ділянка, не/забуті мрії,
не/висушений рушник.
Немає коментарів:
Дописати коментар