понеділок, 29 лютого 2016 р.

Радять прочитати

Якщо ви любите читати, то прекрасна нагода це зробити уже сьогодні 9 книг, які читають усі

Допоміжний матеріал для написання учнями 5 г класу творчої роботи. Урок "Написання слів іншомовного походження"

Написати невеличку творчу роботу «У яких цікавих куточках світу я побувала(в) або хотіла(в) побувати», використовуючи слова: екзотика, кипарис, вілла, пінгвін, колібрі, віртуальний, континент, географія, міраж, сироко (сильний теплий вітер, характерний для Середземномор'я), шасі, стюардеса, портьє, об'єкт, кав'ярня.

Учням 6 б класу, які виявили бажання виконувати завдання високого рівня. До уроку "Емма Андієвська "Говорюща риба""

Чому риби мовчать
Українська народна казка Подніпров’я (Наддніпрянщини)
Давно-предавно жив на світі карась і був він такий цікавий, що до всіх липнув із розпитуваннями. Підпливе до мами і питає:
— Мамо, а чого ми живемо у воді, а не на суші?
Мама ж тільки плескала хвостом і мовчала. Тоді карась плив до батька і питав його:
— Тату, а чого ти не літаєш, як білі пташки над водою?
Батько сердито відвертався і також мовчав, бо вважав, що кращого за воду нічого немає і не може бути на світі. А цікавий карась плив далі й далі і у кожного, кого зустрічав, щось питав. У поважної тітки Сомихи питав, чого вона така вусата, а в дядька Вугра — чого він такий довгий. Та риби відмахувались від прилипка і мовчали.
Якось карась побачив старого мудрого щупака. Йому вкрай захотілось довідатись, чого той щупак увесь у плямах і навіщо йому такі гострі зуби.
— А чого це тебе так цікавить? — несподівано для карася спитав раптом щупак.
Карась задумався. А й справді, навіщо йому все це знати? І поки він думав, щупак хап і проковтнув карася. Його зовсім не цікавило, якого карась кольору і чи є в нього зуби.
Відтоді карасі нікого ні про що не питають, а полюбляють мовчати і ховатись від щупаків. Їм ніколи розмовляти, адже і свого клопоту вистачає.
Ось так і живуть риби мовчки. Тільки коли-не-коли, як утрапить котра на гачок і спритний рибалка витягне її із води, риба починає проситися, щоб її випустили. Але ніхто не розуміє риб’ячої мови, тому й думає, що вона просто хапає ротом повітря.

неділя, 21 лютого 2016 р.

Допомога учням у підготовці до уроку у 6 б класі

Зміни приголосних при додаванні суфіксів -ський, -ство.
Початковий звук с суфіксів -ський і -ство взаємодіє з усіма дзвінкими й глухими приголосними, крім губних. З приголосними звук с зливається (це позначається й на письмі):
 г, з, ж + с = з: Прага — празький, Кавказ — кавказький, Збараж — збаразький, убогий — убозтво;
 к, ц, ч + с = ц: козак — козацький, купець — купецький, Бахмач — бахмацький, ткач — ткацтво;
х, с, ш + с = с: чех — чеський, Одеса — одеський, Сиваш — сиваський, товариш — товариство, птах — птаство;
ґ, дз, дж + с = дз: Лодзь — лодзький, Кембридж — кембридзький.
        
Винятки, принаймні на письмі, становлять прикметники, утворені від іншомовних власних назв: баскський, ла-маншський, меккський. Це робиться для того, щоб легше було впізнати в прикметникові іншомовну, незвичну для нас власну назву.
Із зубними приголосними д і т звук с у вимові так само зливається, набуваючи деяких їхніх ознак (на письмі це не позначається):
д + с = дз: завод — заводський [заводз΄ки й], люди — людство [л΄у дзтво];
т + с = ц: солдат — солдатський [солда ц΄кий], брат — братство [бра цтво].
 Якщо твірна основа закінчується на к після приголосного, то при додаванні суфікса -ський цей звук випадає — відбувається спрощення в групі приголосних (це відбивається й на письмі):
П’ятихатки — п’ятихатський, Знам’янка — знам’янський, Чукотка — чукотський.
Спрощуються у вимові групи приголосних також у словах, утворених за допомогою суфіксів -ський і -ство від іншомовних іменників на нт, ст: студент — студентський [студе н΄с΄кий], агент — агентство [аге нство], турист — туристський [тури с΄кий]. Але на письмі ці зміни не позначаються, щоб не втратити зв’язку між прикметниками і твірними основами.

(За матеріали сайту «Школа української мови Івана Ющука»)

субота, 20 лютого 2016 р.

21 лютого - Міжнародний день рідної мови!

Унікальність кожної мови очевидна. Мова рідна і мова державна - це різні речі. Ніколи не забувай рідної мови, але знай і поважай мову державну. 10 цікавих фактів про українську мову пропонує "Мова - ДНК нації"

вівторок, 16 лютого 2016 р.

Учням 6 б класу на допомогу

План твору - опису за картиною "Рання весна" Архип Куїнджі.
1. "Рання весна" - картина пробудження природи.
2. Річка прощається з кригою.
3. Проталини на торішній траві.
4. Несмілива зелена травичка.
5. Білокора берізка і тендітні кущі.
6.Дерева, що відбігли від води.
7. Ліс удалині
8. Усеосяжне небо.
9 Загальне враження від картини.

понеділок, 8 лютого 2016 р.

Домашнє завдання для учнів 5 г класу

Перша сімка. 
- опрацювати матеріал у підручнику на ст. 177;
- виконати вправу 363

Друга сімка.
- опрацювати матеріал у підручнику на ст. 180;
- виконати вправу 370