неділя, 30 жовтня 2016 р.
неділя, 23 жовтня 2016 р.
Шевченко від А до Я
Дослідницька робота учнів
Б-
Брюлов Карл, художник, вчитель Шевченка у Академії мистецв; Бойко – прізвище
матері;
В-
Вільно- місто, Вільшана – село, у якому Тарас
був за козачка у пана Енгельгардта;
Г
– «Гайдамаки» - поема Шевченка, про гайдамаків малому Тарасові розповідав дід
Іван;
Г-
гніт- свічка як світло;
Д-
Дармограй, псевдонім Т.Шевченка;
Е-
Енгельгард Василь- відставний офіцер, пан Тараса;
Є
- «Єретик» - поема Шевченка;
Ж-
Жуковський, рос.поет, портрея якого намалював Брюлов, щоб викупити Шевченка із
кріпацтва;
З-
Запорізьку Січ відвідує під час першої
поїздки в Україну у 1843 році; «Заповіт»; «захалявна книжечка»;
И
- И – голосний звук у Букварі Т.Шевченка;
І-
Ісаєва - офіцера, за доносом якого Т. Шевченка
заарештували уже на засланні; імперія
Російська– країна, яка загарбала території інших народів; Іван – дід;
Ї
– їхав через Дніпро, там його й заарештували за нібито причетність до
Кирило-Мефодіївського братства;
Й-
Йосип- молодший брат Тараса;
К-
Кирилівка, село, де жив Тарас; Катерина, старша сестра, було йому за няньку;
Кобзар – псевдонім Шевченка; «Кобзар»- збірка віршів поета; квітня 25 року 1838 було викуплено із
кріпацтва; Кирило-Мефодіївське товариство;
Л-
Літній сад – парк у Петербурзі, де Шевченко змальовував скульптури;
М-
Моринці, село в якому народився Тарас; «мальовнича Уораїна» - назва альбому
художника Шевченка;
Н
– «Наймичка»- поема Шевченка; «Назар Стодоля» - п’єса, написана Шевченком;
О
– офорт - різновид гравюри на металі, котрий дозволяє отримувати
відтиски з друкарських форм, які попередньо оброблені кислотами; Орськ –
місце заслання Тараса Шевченка; Оксана – подружка Тараса;
П
– Полусмакова Ликера, жінка, з якою Шевченко хотів одружитися;
Р
– Репніна Варвара, княгиня, допомагала вирятувати Шевченка із заслання;
С
– Сошенко, укр. Художник, який познайомився із Тарасом, коли той змальовував
скульптури у Літньому саду у Петербурзі; «Сон»- поема Шевченка; "Садок вишневий коло хати";
Т-
Тарас, бунтівник; «Тополя» - балада Шевченка; «Три літа» завершені твори 1843-1845 років Шевченко об'єднав
у альбом;
У- Усков І , комендант укріплення, який співчував
поету та полегшував його становище; Україна;
Ф-
фортеця – військове укріплення;
Х
– художник Шевченко;
Ц
– «Циганка-ворожка» картина Шевченка;
Ч
– Чернеча гора – місце поховання Т.Шевченка, м. Канів;
Ш-
Ширяєв - різних живописних справ
майстер у нього вчиться Шевченко у
Петербурзі, коли ще кріпак ; школяр-попихач у дяків;
Щ
– «Щоденник» Шевченко веде російською мовою після звільнення;
Ь
- «Букварь южнорусский» - підручник
для недільних шкіл, написаний Шевченком;
Ю
– «Юродивий»- поема Шевченка;
Я - Яків де Бальмен, друг Шевченка, якого вбили
на Кавказі, присвятив йому поему «Кавказ».
Учням 7 б класу до уроку Т.Шевченко "Тополя"
Не випадковою є
назва балади «Тополя», адже тополя - це символ дерева життя, символ добра і
правди.
Символіка
самотності розкривається через сприйняття тополі мандрівниками степу - чумаком
і чабаном, через їхні роздуми про дере- во-сироту. Важливим символом тут є і
образ чабана як посередника між природою та людьми.
Дівчина в баладі перетворюється на тополю,
що є можливим за народним повір'ям про переселення людської душі в рослину.
Гнучка та висока тополя символізує красу дівочої вірності, ідею безсмертного
кохання...
Наявність у
«Тополі» явища паралелізму
- спів солов'я на калиновому кущі і спів закоханих
душ - посилює поетичне визначення психологічного стану дівчини і козака. За традиційними
уявленнями, птахи на калині є ще й символами родинного життя, кохання. А калина
- то обрядовий символ, що несе в собі сліди міфологічного світобачення:
дівочість, краса й кохання, сподівання на одруження...
Зілля - це
символ смерті і відродження, магічного впливу на почуття, вчинки людини, її
долю, надійного оберегу від нечисті.
Наближенню до
народно-стильової манери ворожіння сприяє і традиційне використання
символічної троїчності. Ворожка дала дівчині «дива», яке вперше слід випити до
співу півнів. Спів півня тут - це спів пташки, якої боїться нечисть. Удруге
треба випити зілля, «як стане місяць серед неба», і при цьому не хреститися,
«бо все піде в воду», втретє ж треба пригубити за умови, коли милий не з'явиться.
Якщо і втретє нічого не станеться, то тоді вже сподівання на щасливий кінець
будуть марними...
Природно, що
дівчині треба вмитися з криниці, бо остання символізує святість, чистоту й
розлуку, а ще вода має здатність творити добро. Міфологічна символіка води
(роса і сльози) також тісно пов'язана з обрядовістю і несе в собі мотив
очищення.
Таким чином,
реально-життєві та фантастично-фольклорні елементи в баладі Т. Шевченка тісно
переплетені, поетика твору побудована на порівняннях і символах, у яких
сконцентровано авторський задум.
В. Кравченко
четвер, 20 жовтня 2016 р.
Учителям української мови та літератури, які хочуть працювати результативно.
ГРИГОРІЙ КЛОЧЕК.
КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНЯ ТА КОМПЕТЕНЦІЇ ВЧИТЕЛЯ: СПРОБА УВИРАЗНЕННЯ
(НА МАТЕРІАЛІ ШКІЛЬНОЇ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ)
неділя, 16 жовтня 2016 р.
понеділок, 10 жовтня 2016 р.
пʼятниця, 7 жовтня 2016 р.
Фестиваль ОЗОН 5-6 жовтня 2016 року у м. Вінниця "Формування читача в епоху інформаційних технологій".
Майстер-клас Конончук Надії
"Читач-реципієнт у системі сучасного прочитання художнього твору"
Підписатися на:
Дописи (Atom)