понеділок, 26 грудня 2016 р.

Індивідуальне завдання Кітаєвій Софіії, учениці 5 класу

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В РЕЧЕННЯХ ІЗ ПРЯМОЮ МОВОЮ

Прочитай та запиши собі у зошит схеми 

Пряму мову і слова автора оформлюють на письмі відповідними розділовими знаками:
(А,а - слова автора з великої чи малої букви відповідно; П, п – пряма мова.)

1. Після слів автора перед прямою мовою ставиться двокрапка
А: «П!»
А: «П?»
А: «П…»
А: «П.»
Наприклад.
Я всіх питав із щирою душею: «Яку ви любите найбільше мову?» І всі відповідали: «Ту, що нею співала рідна мати колискову».(Д.Білоус)
2. Після прямої мови, перед словами автора ставиться кома і тире, якщо в лапках стоїть розповідне речення. Якщо ж пряма мова виражена окличним, питальним чи має мрійливий незавершений характер, то перед закритими лапками ставиться знак оклику, знак питання або три крапка відповідно, а після лапок -тире.
Слова автора пишуться з малої літери.
«П», - а.
«П!» - а.
«П?» - а.
«П…» - а.
Наприклад.
«Дай зірку, дай…» - крізь сон дитя белькоче. (А.Казка).
3. Якщо пряма мова розірвана словами автора, то розділові знаки ставляться відповідно до наведених нижче схем.
Слова автора пишуться з малої літери.
«П, - а. - П»
«П, - а, - п».
« П! – а. - П».
«П? – а. - П».
« П… а. - П».
Наприклад.
«Насуплю я брови, -говорить зима, -і вітер з морозом повіє!» (С.Черкасенко)
4. Якщо слова автора розірвані прямою мовою, то розділові знаки ставляться відповідно до наведених нижче схем.
А : «П», - а.
А : «П!» - а.
А: «П?» - а.
А : «П…» - а.
Наприклад.
Та й дивлюсь нишком, чи не пізнаю його де, коли чую : « Ой мені лишенько!» - жахнулася Катря обік мене.
5. Якщо в словах автора присутні два дієслова із значенням висловлювання певної думки, можлива така розстановка розділових знаків:
«П, - а: - П».
А : « П», а: « П».
Наприклад.
Не кажи «Не знаю», а кажи : «Навчуся». (Нар. творчість)

ВИКОНАЙ ЗАВДАННЯ
Розстав розділові знаки
Цього року мабуть урожай буде каже Василь (А.Чайковський)
Рано ти каже батько закінчив науку (О.Вишня)
Стара Сова знай все своє веде Їй-Богу, світ навиворіт іде: вночі всі сплять, а вдень спішать робити  І не обридне їм навпомацки ходити! (В. Симоненко)

3.Відредагуйте речення та запиши їх, уводячи слова автора.
Прошле літо було саме найспекотніше. На Камчатці багато гарячих гейзерів. Переверніть сторінку і дочитайте текст до кінця. Закрийте двері – сквозняк!  Поставте на святковий стіл новий посуд та тарілки. У продажу є соняшникове масло.
6.Запишіть подані слова і поставте, де потрібно, апостроф чи м’який знак.
Св..ятковий, торф..яний, пів..яблука, дон..чин, мен..ше, черв..як, горохв..яний, камін..чик, рибал..чин, В..ячеслав, духм..яний, конферан..сьє, порт..єра, р..яст, куп..юра, вестиб..юль, ковз…кий, брин…чати, дит…ясла,сторін…ці,миш…як, п…юпітр, б…язь, Грин…чишин.

Діалог— розмова двох чи кількох осіб, відтворена дослівно. Діалогічне мовлення може як супроводжуватися, так і не супроводжуватися словами автора. Діалог оформлюється репліками, кожна з яких пишеться з нового рядка. Перед кожною реплікою ставиться тире.
Взірець:
-Чому погано вчишся, Гнате?
-Це я на зло своєму тату...
-Ну, а «на зло» чого буває?
-Того, що тато мене лає.
-За віщо ж лає твій татусь?
-За те, що я погано вчусь...
(Г. Бойко)

Розстав розділові знаки
-Доброго дня посміхнулась я
- Доброго дня За якою книжкою ти до нас завітала лагідно запитала мене бібліотекар.
- Я хочу прочитати повість Пауля Маара "Машина для здійснення бажань"
- Дуже добре. Зверни увагу, що книги на стелажах розміщені у алфавітному порядку прізвищ авторів, а тому підійди до стелажів з буквою "М" допомогла мені бібліотекар
- Дякую за допомогу
- Бачу, що ти знайшла те, що шукала
- Так радісно відповіла я
- Давай я запишу відомості про цю книгу у твій формуляр запропонувала мені бібліотекар запропонувала мені бібліотекар.
- Будь ласка  відповіла я І протягнула їй книгу.
- Цих книг у нас всього 8, а охочих їх прочитати багато. Тому буду рада бачити тебе через два тижні. Маю надію, що цього часу тобі достатньо, щоб прочитати цю пригодницьку повість  мовила бібліотекар, повертаючи книгу. 
- Звичайно що так. До побачення!


Немає коментарів:

Дописати коментар